søndag 1. august 2010

"Reisen til Bestefar"

Da jeg var liten pleide bestemoren min å synge en sang for meg som jeg ble så utrolig glad i. Nå skal jeg begynne å øve på teksten igjen slik at jeg kan synge den for Trollungene mine

"I dagligstuen så lys og stor, der var det så varmt i solen, den skinte like på Sarahmor, som gynget på kne i stolen.

De andre reiste just nu avsted, og begge de to ble alene,
så nu har hun ingen å leke med for Dadda har nok med den ene.

Med dukken på armen en tur hun tar, nå står hun like på farten,
jeg tror jeg vil reise til Bestefar, så nå må du rappe deg Svarten

Når Bestefar ser meg så blir han så glad, han løfter meg høyt opp på armen,
og Bestemor spør meg hva jeg vil ha, som reiste så langt i varmen.

Mor blir ikke redd , hun vet hvor jeg er, jeg kan godt bli til i morgen,
og jeg kan sove så deilig der, mens Svarten hviler i gården

Og Svarten sto stille, når Dadda kom inn, og Sarah hun sov i stolen,
med dukken på arm og roser på kinn, og gullhår det fikk hun av solen"


Her er Trollungene i dyp søvn etter å insistert på å sove sammen

3 kommentarer:

  1. Denne sangen var på ett Barnetv program "Kjære kom og dans med meg" på 17 mai da jeg var liten, jeg har sett den alt for mange ganger ettersom Farfar tok det opp på video til meg, men elsker den like godt ennå. Takk for at jeg fikk se teksten igjen og minnes gode dager fra barndommen.
    Klem fra LØM

    SvarSlett
  2. LØM: så morsomt at du også har minner til den sangen! Jeg kan ikke huske å ha hørt den noen andre steder en hos mormoren min, og har forsøkt å leite etter den, men tv programet som du refererer til har jeg ikke fått med meg... må prøve å sjekke ut det.

    Og ja, det er en nydelig tekst som varmer <3<3

    SvarSlett
  3. Så vidt jeg vet er det Margrethe Munte sine sanger alle disse. Det det er iallfall gode minner. Håper du finner den. Skal lete litt selv når jeg får tid så skal jeg si fra hvis jeg finner noe.

    SvarSlett