onsdag 18. august 2010

"NEI Asel - de æ isse pappegøye - de æ TUKAN"


Trollungene et fantastisk orforåd for tiden. Rundt juletider var det kun bøker som var tingen. Å leke var kjedelig. Vi satt time etter time og pekte på gresskar, hyssing, ku, bæ og alt annet som var å finne i pekebøkene.

Nå har vi fått inkalling til 2-års kontroll i oktober. Vi skal krysse av på et ark med mange ord - hvilke ord de kan, og det eneste jeg ikke tror de kan er "vafler". I tillegg skal vi skrive opp de 3 lengste setningene de har sagt så når de prater. Nå teller jeg ord for ord, og blir stadig imponert.

Vi har fortalt gutta at den ene fuglen i Drømmehagen heter Tukan. Det er bilde av den i den ene pekeboken de har - så i går da de satt som klistret hører jeg plutselig: (de diskuterer gjerne litt seg i mellom når de ser på Drømmehagen:-))

Aksel: Thomas nå kommer pappegøyen.
Thomas (litt småkjeftete i stemmen): NEI Asel - de æ isse pappegøye - de æ TUKAN

Og i ferien satt vi og spiste middag hos min tante. Det var kylling med Wok grønsaker - hvorpå Thomas plutselig tar opp et bambusskudd og sier "Mamma dette er bambus"

Blir helt satt ut av hvor mye de prater nå og hvor mye de husker. Vi får stadig kommentarer fra kjente og ukjente om at de er utrolig flinke til å prate.

Så selv om de går under "Duracell Banden" i den nye bhg så har vi jaggu fått til NOE bra hittil :-)

2 kommentarer:

  1. Ja, jeg er storimponert! Både over enkeltordene (tukan?? bambus???) og over lengden på setningene!

    SvarSlett
  2. Jeg er imponert!! Både over ordforrådet og setningene. Også så utrolig morsomt det er når man ser utviklingen på den måten! Merker det samme her med jentene, godt å se at vi har mer moro i vente :D. For jeg regner med at det er full gass i enhver tvillingfamilies hverdag ;). Ha en strålende uke!

    Renate

    www.lottelilla.blogg.no

    SvarSlett